Jak se mentálně připravit na zátěžový závod?

Při zátěžovém závodu, kdy je třeba zdolat třeba 100 km, je vyžadována nejen fyzická připravenost na závod, ale také mentální trénink a připravenost. Říká se, že co člověk dělá týden před závodem má velký vliv na jeho schopnost se při závodě soustředit a umění nepodléhat chvilkovým emocím, ale vydržet až do konce. V tomto článku je popsáno 5 oblastí, na které byste se před cyklistickým závodem na delší trať měli zaměřit, pokud je vaším cílem se kvůli závodu zbytečně nestresovat, umět si rozložit síly od začátku až do konce a zároveň být spokojen s umístěním.

Zdroj: Pixabay

Zdroj: Pixabay

Jídelníček – klíč k úspěchu

Fyzický trénink není určitě jedinou důležitou položkou umění se na závod připravit. Jídelníček je stejně, ne-li dokonce více, důležitý. Dle slavného trenéra cyklistiky a kouče Johna Hughese je neadekvátní strava klíčovým faktorem, který omezuje výkon sportovce. Není to tedy nutně nedostatečný trénink, i když ten také hraje podstatnou roli. V zásadě je důležité mít na paměti dvě věci den před závodem, a sice:

Dostatečně se najíst večer. Den před závodem by člověk neměl opomenout se dostatečně najíst. Zvyšuje to totiž glykogenové zásoby ve svalech, které poslouží jako dobrý zdroj energie další den při závodu. Měli byste jíst pokrmy, které jsou bohaté na sacharidy, jako těstoviny, ovoce nebo třeba i pečivo (pokud možno tmavé, a nikoliv pouze pečivo obarvené, ale skutečně celozrnné). Lze zvolit i proteinové těstoviny jako PastaPro.

Ráno se nasnídat. Před závodem není vhodné vynechávat ranní jídlo. Glykogenové zásoby ve svalech se totiž po určité době vypotřebují a pokud nemá tělo další energetické zásoby, ze kterých může čerpat, negativně se to projeví na výkonu. Při jízdě na kole lidské tělo spotřebuje zhruba 25 kcal za kilometr. Například při závodě na 100 km to je tedy už zhruba 2500 kcal, přičemž doporučená denní dávka je zhruba 2800 kcal pro dospělého muže a 2200 kcal pro dospělou ženu.

Zdroj: Pixabay

Zdroj: Pixabay

Mentální připravenost

O mentálním zdraví se nemluví ani zdaleka tak často jako o zdraví fyzickém. Mentální trénink je však podstatou složkou přípravy na závod a úkolem závodníka je být při závodě v psychické pohodě a dokázat se soustředit třeba i několik hodin na průběh závodu a na vlastní výkon, přičemž ale dokázat ovládat svoje emoce a nenechat se rozhodit například tím, že nás někdo předjede.

Jedním z cvičení, které můžete před závodem provádět, je vizualizace úspěchu. O co jde? Je to jednoduché, stačí si vybavit si závod, ve kterém jsem se umístil na vysoké pozici. Pokud takovou zkušenost nemám, můžu si alespoň vybavit závod, po kterém jsem se cítil šťastný a měl jsem pocit, že mám za sebou pořádný kus práce. Pokud ani takovou zkušenost za sebou nemáte, snažte se alespoň vrátit v mysli do okamžiku, kdy jste na sebe mohli být hrdí, kdy jste se cítili šťastní a plní štěstí. Těmto typům tréninků se říká vizualizace, neboť při nich vizualizujeme svoje okolí, které nás v momentech štěstí obklopovaly, stejně jako tváře, které jsme v takových chvílích měli možnost vidět, atd. Bylo vědecky prokázáno, že takový mentální trénink nám pomáhá se vžít do takových situací a při takových myšlenkách se tělo sportovce dostává do stejného emocionálního a fyzického rozpoložení a stavu, v jakém bylo, když sportovec závod vyhrál. Samozřejmě tím nemůžeme obejít fyzický trénink, ale na druhou stranu člověk může dennodenně dřít na kole, ale pokud není, jak se říká, „ready“ v den závodu, pokud prostě není v psychické pohodě a je vystresovaný, má to negativní efekt na jeho výkon. Vizualizace je jedním ze způsobů, jak se vyhnout takovým pocitům úzkosti a strachu z prohry. K tomuto účelu je možné využít aplikace jako třeba Creative Visualization Technique, pomocí níž můžete tento způsob přípravy provádět systematicky a pravidelně. Před závodem také není na škodu podniknout výlet do přírody.

Zdroj: Pixabay

Zdroj: Pixabay

Při závodě v cyklistice by člověk měl umět rozvrhnout si svoje síly po delší časový úsek a umět myslet strategicky. Obzvláště při delším závodě jsou naším nepřítelem kromě ostatních jezdců také faktory jako čas, únava, dehydratace, atd. Měli bychom být schopni posoudit vlastní slabiny a naopak silné stránky a umět s těmito informace pracovat. Při ní je strategické uvažování jednou z nejdůležitějších složek správnému úsudku a myšlení. Plánování strategie pro cyklistiku je podobný hrát hru Blackjack. Cílem hry je co nejvíce se přiblížit hodnotě 21 a zároveň ji nepřesáhnout. Musí se při tom kalkulovat s tím, jaké karty se už na stole objevily, které naopak se ještě neotočily a tedy mohou potenciálně do hry přijít, hráč musí také posuzovat hru krupiéra a přizpůsobovat se tomu, aby uměl odhadnout, kdy karty složit a kdy naopak pokračovat ve hře. V tomto aspektu se blackjack podobá cyklistickému závodu, neboť i jezdec musí být schopen vytušit, kdy by měl zpomalit nebo kdy naopak šlápnout do pedálů. Strategické uvažování není většině lidí od přírody dané a je třeba se mu věnovat a rozvíjet ho. Chcete-li cvičit strategické myšlení, můžete si zahrát hry jako blackjack na online platforem, jako je Pokerstars, kde si můžete cvičit a hrát zdarma.

Udělejte si seznam úkolů, které máte splnit

Alespoň týden před závodem je vhodné udržovat určitý režim a své tělo a mysl tak připravovat na výkon, obzvláště, pokud závod bereme vážně a chceme v něm dosáhnout úspěchu. Plánování si věcí dopředu je jedním ze způsobů, jak se vyhnout nechtěnému stresu při závodu, který téměř vždy snižuje výkon. Co se týče plánování, měli bychom si naplánovat například již zmíněný jídelníček a týden před závodem nepít alkohol, nejíst nezdravé potraviny typu pizza, kola, fastfoodová jídla, atd.

Zdroj: Pixabay

Zdroj: Pixabay

Tréninky týden před závodem bychom si měli rozvrhnout do vhodných intervalů a těsně před závodem se příliš fyzicky nevyčerpat, abychom v den závodu měli dostatek sil. Co se týče doby těsně před startem, měli bychom si vše naplánovat do detailů, abychom se mohli před samotným zahájením závodu soustředit výhradně a pouze na požadovaný výkon a nikoliv například na to, jestli jsem správně zaregistrovaný. Měli bychom si tedy zodpovědět otázky: Kdy probíhá registrace? Kde probíhá? Kdy přesně závod začíná? Kde je rozjezd? Kde přesně končí a kdy? Jak dlouhá je trať? Jsou na trati pauzy pro napití se nebo se závod jede na jeden zátah?

Na závod je také vhodné se vhodně obléci. Jednou z méně známých kusů oblečení, které stojí za to vyzkoušet, jsou kompresní ponožky, které mají zabraňovat otékání nohou. Je také nutností si kolo před závodem řádně připravit a nenechat se tak nemile překvapit.

Zdroj: Pixabay

Zdroj: Pixabay

Využijte technologický pokrok moderní doby

V dnešní době sportovci mají možnost využít řadu aplikací, pomocí nichž se mohou lépe připravit na sportovní výkon. Jednou z nich je aplikace Turbo Le Tour Cycling Trainer. Jde o simulátor závodu, který funguje jako osobní trenér, kterého můžete využít i v posilovně na rotopedu. Máte tak možnost se v pohodlí domova, pokud vlastníte rotoped, nebo i ve zmíněné posilovně vžít do situace závodníka na trati a vyzkoušet si tak, jak si musím rozvrhnout síly, abych závod dokončil, jak při závodě, dýchat, atd.

Další takovou aplikací je Live World Tour, díky níž určitě nepromeškáte žádný z velkých cyklistických závodů. Kromě seznamu závodů, které máte možnost v současnosti navštívit, budeme mít díky této aplikaci i přístup k funkcím jako kalendář pro rozplánování jednotlivých akcí, žebříčky závodníků, funkce upozornění na důležité akce a další.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *