Už víte, co si pořídíte za nová kola? Už máte jasno, pro jaký terén je budete používat? Jste silní v kopcích, ale zároveň si věříte v jízdě proti času? Chtělo by to něco opravdu peprného, něco za čím se ohlédnou nejenom znalci, ale i pěkné holky v krátké minisukni – to zaklínadlo zní – Lightweight!

Není to jen podmanivý zvuk hukotu duté karbonové masy, podpořené galuskou napěchovanou 12 atmosférami vzduchu. Toho, jenž ostatním závodníkům chybí při vašem marném stíhání nebo lehce nadzvedne lem minisukně a odhalí dokonalé křivky stehen. Které  jsou podmanivé jako odlesky v lesklé ploše ráfku, s dokonalou pleteninou uhlíkových vláken se snad nekonečným poločasem rozpadu.

Na pohled je to jen plané tlachání se snahou kombinovat přednosti dvou napohled zcela odlišných pohledů na krásu. Ale opak je pravdou, za obojím stojí léta usilovné snahy o dokonalost. Zatímco u žen je to prostá evoluce přírody, které se tak trochu snaží pomáhat střídmou životosprávou nebo občasnou návštěvou plastického chirurga, u značky CarbonSports to znamená již více než patnáct let tvrdé práce. O tom že svůj záměr myslí vážně svědčí i fakt, že již rok po založení se značka mohla pyšnit získáním titulu mistra světa na kolech vlastní produkce, který pro ni získal v Luganu Johan Museeuw. Tento úspěch byl nejen potvrzením správné cesty, ke které nastoupili, ale současně i závazek tuto úroveň udržet.

Sázka na tuhost

Celých šestnáct hodin trvá výroba jednoho páru kol a nezáleží zda se jedná o model Standard, Obermayer nebo Ventoux. Vše je vsazeno na jedinou kartu a tou je přesnost v každém detailu. I díky tomu se kola dokáží umístit ve srovnání s konkurencí vždy na vrcholu. Nezáleží, jaký parametr užitných vlastností zadáte, výsledek jako by byl předem znám. Nejprve Lightweight… a za ním v závěsu zbytek světa. K některým z těchto smělých tvrzení stačí pouhá čísla, začněme tedy s cyklistickou matematikou. Model Ventoux disponuje ráfky vysokými 27 mm a širokými 19,5 mm. Zapleteny jsou v obou alternativách na 20 vepředu a 24 drátech vzadu. U provedení s číselným označením 190 je použito zadního náboje DT Swiss stejného čísla. Sečteno a podtrženo, výsledná hmotnost páru ke 995 gramů.

Jediným limitem je zde lidský faktor, omezená hmotnost jezdce je totiž 90 kilogramů. Pokud ale přidáte pouhých 25 gramů a zvolíte model s označením 240, okamžitě se maximální zatížení zvedne na 110 kilogramů. A to omezí již jen málo cyklistů, pomýšlejících na sportovní vavříny.

Model Standard by se dal označit jako nejuniverzálnější, vždyť v současnosti je v nabídce již jeho třetí generace. Také není divu, vždyť by se jen těžko hledal lepší poměr hmotnosti, setrvačnosti a aerodynamiky. Právě pro vyhovění co největšímu počtu zájemců je na výběr vždy ze dvou alternativ počtu drátů, a to jak u předního kola se 16 či 20 dráty, nebo zadního se 20 respektive 24 dráty. Ale není to jen samotných spojovacích segmentech, byť z ušlechtilé uhlíkové pleteniny. K docílení kvalitní práce celku je třeba i ráfků, zde konkrétně 53 mm vysokých. Hmotnost se pak pohybuje podle zvolené kombinace v rozmezí 1100 – 1140 gramů.

 

O sázce na tento model svědčí i to, že jej značka jako jediný nabízí i v plášťovém provedení, které se pohybuje zhruba 10 gramů nad galuskovým.

Obermayer sice může vypadat jako dublování modelu Standard, také tomu odpovídají hlavní znaky specifikace a výška ráfků 53 mm. Co ovšem zarazí, je téměř sto gramová úspora oproti Standardům. Za jejich zrodem stál požadavek jezdců předních stájí o výrobu speciálních kol pro vrchaře. Model pod původním názvem L´Alpe d´ Huez tak prošel ostrým testem již na Tour de France 2004. Postupným vývojem a zdokonalováním konstrukce speciálně skládaných vrstev karbonu na ráfcích pak doznal již pod jménem Obermayer své nynější podoby. I u tohoto modelu si můžete vybrat u předního kola provedení se 16 nebo 20 dráty, zadní pak je připraveno pouze v provedení se 20 dráty. Podle výběru se odvíjí samozřejmě i hmotnost setu, která je v nej lehčí konfiguraci pouhých 975 gramů. Opět je ale limitována vahou jezdce do 90 kilogramů.

Posledním počinem značky je přední kolo, označené prostě VR8. Číslo v názvu symbolizuje počet drátů, které spojují ráfek s nábojem. Tento model je určen primárně k použití při časovce, kdy právě turbulence vznikající vířením vzduchu mezi dráty způsobují největší ztráty v aerodynamice. Na výrobu byl ale z důvodu jen minimálních zpevňujících bodů využit zcela nový materiál, vykazující vyšší hodnoty v oblasti tuhosti. Za tento fakt je však třeba zaplatit daň v podobě nárůstu hmotnosti, ta se vyšplhala u tohoto předního kola na 650 gramů. Na druhou stranu ji lze snadno obhájit přínosem obvodové hmotnosti ráfku pro lepší setrvačnost.

Nově přepracován je i časovkářský Disc, k jeho aerodynamice a tuhosti není co dodat. A na plnou plochu disku velmi příznivá hmotnost 780gramů, to vše jsou bezesporu velmi silné zbraně v boji s časem a odporem vzduchu. Dokonalé zpracování s poloprůsvitným pláštěm, pod kterým se rýsují pláty karbonu spojující obvod kola a vpletené jádro s nábojem DT Swiss 190s, je navíc psychologickou zbraní proti soupeřům.

Další bonusy značky

Ke kompletní nabídce Lightweightu je ale třeba připočítat řadu dalších bonusů. Jedním z nich je integrace magnetu pro využití prakticky s jakýmkoli computerem, odpadá tak domácí improvizované lepení náhradního magnetu a podobně. Dalším je novinka v podobě nového způsobu lakování nazvaného Duraflon. Tento způsob je na rozdíl od podobných systémů odolnější proti poškození. Při běžném lakování drátů a vnitřní hrany ráfku zatíží barva kola pouhými 40 gramy.

Nový pro rok 2011 je i minimalistický vzhled kol s černými logy pod označením black edition. Můžete si tedy vše vybrat podle svého přání. A pro ty nejnáročnější nabízí dovozce značky pro Českou a Slovenksou republiku – firma Kolokrám s.r.o. –  možnost využít airbrush lakování k originálnímu vzhledu vašich kol.

Nezapomeňte na zadní kolečka

Kromě klasického servisu kol se značka Lightweight snaží svému zákazníkovi nabídnout i maximální podporu při poškození kola. Služba, zvaná ServiceUp, vám poskytuje garanci bezplatné opravy nebo výměny kola v případě jakéhokoliv poškození po dobu 3 let od nákupu. Jedinou podmínkou je zakoupení u autorizovaného prodejce a registrace na webu výrobce do 5 dnů od nákupu. Podrobnější informace vám rádi prozradí na stánku firmy Kolokrám na veletrhu For Bikes v Praze od 25. do 27. března.

K tomu aby se o vás starali v Lightweightu jako o vlastního stačí jediné, vlastnit certifikát o koupi s výrobními čísly kol. Je to stejné jako ve všech odvětvích byznysu, kdo je věrný svému obchodníkovi a koupí si materiál u něj, může se spolehnout na jeho pomoc v jakkoli svízelné situaci. Nákup z pochybných zdrojů se může v případě nenadálých komplikací ukázat přes původní výhody dost nešťastným.

Více o možnostech nákupu kol značky Lightweight, včetně kombinací a pro vás nejvhodnějšího modelu, se dozvíte na stánku Kolokrámu, případně na jeho webových stránkách.

Autor: Jakub Svoboda

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.